30 procent af de danske udledninger
af klimagasser
kommer fra landbruget.
Så landbruget er rigtig vigtigt, når vi skal
nedbringe den danske udledning.
Derfor er landbrugets såkaldte lavbunds-
jorde blevet et rigtig varmt politisk emne.
CO2 fra lavbundsjorde udgør nemlig
halvdelen af alle de klimagasser
der udledes fra dyrkningen af
de danske jorde.
Lavbundsjorde er jorde, hvor der
naturligt er fugtigt.
for eksempel fordi jorden er tæt
på et vandløb.
Det kan også være moser
eller søer og fjorde, der er blevet tørlagt.
Når de her lavbundsjorde er oversvømmet
som de naturligt vil være
så binder de en masse CO2.
Det gør de, fordi der i jorden ophobes
en masse planterester
der ikke kan omsættes eller nedbrydes,
så længe der ikke kommer ilt til jorden.
Når vi så dræner de her områder,
og det gør vi, når vi bruger dem til landbrug,
så kommer der ilt til jorden,
fordi vandet forsvinder.
Det betyder, at de gamle planterester
bliver nedbrudt.
og det udleder rigtig meget CO2.
I Danmark regner vi med at vores dyrkning
af lavbundsjord
udleder 4,8 millioner ton CO2 hvert år.
Det er nogenlunde det samme,
som vores samlede transport.
Derfor er lavbundsjordene et rigtig godt sted
at starte
når vi skal mindske udledningen
fra landbruget.
Det positive ved udledningerne fra
lavbundsjorde er
at det er lige så let at stoppe dem,
som det var at starte dem.
Vi skal holde op med at dræne og
dyrke lavbundsjordene
og lade dem blive oversvømmet igen.
Så forsvinder ilten og så stopper
nedbrydningen af gamle planterester
og udledningerne af CO2.
Men selvfølgelig er der også udfordringer
ved denne her løsning
for der er ingen nemme svar på klimakrisen.
Lavbundsarealerne skal vurderes
enkeltvis, for nogle steder
kan det påvirke vandmiljøet,
når vi hæver vandstanden.
Samtidig skal de landmænd, som mister
jord, selvfølgelig kompenseres.
Men det er helt klart arbejdet værd.
Også fordi, der kommer flere gode ting ud af
at sætte lavbundsjordene under vand.
Vi kan for eksempel få mere natur
og de vådområder, vi genskaber,
kan holde på regnvand,
så vi undgår oversvømmelse.
Dét vi også kalder klimatilpasning.
På den måde kan udtagning
af lavbundsjord
blive en rigtig god forretning
for hele samfundet.
Folketinget har afsat 2,6 mia. kr. til at
udtage lavbundsjord.
Det er en god start, men der skal
meget mere til.
Vi mener, at der inden 2030 skal
udtages 100.000 hektar lavbundsarealer.