Forestil dig et Danmark helt uden affald.
Det er vores vision.
Men desværre er der rigtig lang vej derhen.
År efter år, udpeger EU Danmark, som det
land der producerer mest affald per indbygger
- og det er ikke et europamesterskab, vi er stolte af.
Det skyldes, at vi har fået skabt en
udpræget grad af brug-og-smid-væk-kultur.
I Danmark er vi generelt velstående
- og med den velstand, følger desværre også et stort forbrug.
Men i andre lande, som vi normalt sammenligner os med
- er det lykkedes at skabe økonomisk
vækst uden samtidig at skabe så meget affald
- som vi gør i Danmark.
Vores høje forbrug udleder også enorme mængder CO2.
Det kræver en masse energi og ressourcer
- at producere alle de produkter, vi køber
- og samtidig håndtere dem når de er blivet til affald.
Derfor skal vi grundlæggende væk
- fra en brug-og-smid-væk-kultur
- og over til en cirkulær økonomi
- hvor materialer og produkter holder længe
- og indgår i et kredsløb.
På den måde mindsker vi også behovet
- for at udvinde nye ressourcer
- og vi kan give naturen mere ro og mere plads.
En fuld cirkulær økonomi kaldes ofte et affaldsfrit samfund
- og et første skridt på vejen er,
- at vi får sat nogle klare målsætninger
- for at reducerer vores affaldsmængder.
De skal sætte en retning på den lovgivning som er nødvendig
- ift. at få skabt et affaldsfrit samfund.
I Holland har politikerne besluttet,
- at de skal have et affaldsfrit samfund i 2050.
Et affaldsfrit samfund er et samfund, hvor
de ting vi skaber, ikke bare ender som affald.
Hvor produkter er designet til at holde længe
- og let kan repareres, hvis de går i stykker.
I dag holder en smartphone som den her i gennemsnit i 2 år.
Det er helt absurd og det skal vi lave om på.
I en affaldsfri fremtid, skal produkter
som de her kunne holde i mange år.
Det kræver blandt andet at vores produkter og emballager
- er designet, så de kan repareres,
genbruges, genpåfyldes og bruges igen og igen.
Flere andre lande i EU er begyndt at
sætte mål for at genbruge og mindske affald.
Men i Danmark mangler vi stadig ambitiøse mål,
- der skal mindske vores enorme
ressourceforbrug og vores affaldsmængder.
Indtil politikerne leverer på den del,
- er der heldigvis også ting, som du selv kan gøre.
Du kan f.eks. købe mindre tøj,
- købe genbrug, eller leje festtøjet til særlige lejligheder.
I gennemsnit køber en dansker 16 kilo tøj om året.
Men de fem kilo bliver liggende i skabet og aldrig brugt.
Du kan også begynde at dele flere ting.
F.eks. værktøj eller havegrej med naboer og venner.
En boremaskine som den her,
(rumlen)
- bliver i gennemsnit brugt 18 minutter i dens fulde levetid.
Vi skal væk fra at eje alting selv
- men blive bedre til at dele og leje.
Det var dagens affaldsindspark.
Tak for nu.